tirsdag 5. august 2014

Velkommen til "sunt, godt og enkelt"

Jeg har bestandig vært fascinert av matlaging, og av hvordan enkle ingredienser kan lage nye, spennende smaker. Jeg er opptatt av å ha et variert, næringsrikt, og RELATIVT sunt kosthold, men alt er jo relativt, og alle regler har unntak, ikke sant? Jeg ser ikke vitsen i å hive seg ut i den ene håpløse dietten etter den andre, og stadig ende opp med en følelse av å mislykkes. Hele trikset er å holde en jevnt over sunn livsstil, men å TILLATE seg en "forbuden frukt" en gang i blant. Det må vel være et mye bedre alternativ enn å ende opp med å vrake nok en diett fordi man ikke klarte det, og i stedet gå tilbake til burgere og ferdigmat?

Jeg har blogget siden 2008, og bloggen har vært en salig blanding av matoppskrifter, hverdagsliv og "bunnen-av-vinflaska-filosofi," så nå følte jeg at tiden var inne for å samle maten på en egen side.

Jeg har laget mat siden jeg var veldig liten, diktet egne kakeoppskrifter siden lenge før jeg fikk lov å bruke stekeovnen (microbølgeovnskake anbefales ikke!!), vært veganer i fem år, vært sjokoholiker omtrent halve livet, og nå har jeg iherdig, og med mer og mindre hell, forsøkt meg på sukker- og karbokutt i et halvt år. Det betyr i praksis at jeg har sluttet å spise sjokolade, som er min store svakhet, samt sluttet å bake kake (minst) en gang i uken, og droppet brød, pasta, ris og poteter. Dette har lite med slanking å gjøre, det trenger jeg ikke uansett, men ingen av oss har vondt av å leve litt sunnere. Dessuten er det å kutte ut ting i kosten, samme hva, en utrolig god inspirasjonskilde til å oppdage nye måter å lage mat på! Jeg har etter hvert blitt flink til å finne gode erstatninger for både sjokolade, brød, iskrem og andre ting som jeg egentlig er veldig glad i. Jeg er opptatt av at det jeg spiser skal være næringsrikt, heller enn å bare fungere som magefyll.

Mitt håp er at denne bloggen kan gi DEG inspirasjon til å bli litt sunnere, og til å innse at det ikke trenger å være så vanskelig. Lykke til! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar