tirsdag 5. august 2014

Gode råd for godtesyke sjeler

Her er min favoritt: cottage cheese med
blåbær og "yoplait dobbel0%" blåbær-
yoghurt. Denne yoghurten er vel strengt
tatt fy-fy i et ordentlig sunt kosthold, siden
den inneholder aspartam, men jeg må bare
ha den! Dette er min faste frokost, og gjerne
også lunsj/mellommåltid. Kjempegodt!
Hvis du, som meg, sliter med søtsug, kommer noen enkle tips her:

• Unngå raske karbohydrater, som pasta, ris, poteter og hvetemel. De gjør at blodsukkeret skyter i været, for så å synke raskt igjen, og dermed lure hjernen til å tro at den trenger påfyll av sukker. 

• Spis mer proteiner. Proteinrik mat og sunt fett bidrar til et stabilt blodsukker. Cottage cheese, kylling og kesam er gode og sunne proteinkilder, som vil gi deg en god metthetsfølelse uten å gi blodsukkerøkning. Cottage cheese og/eller kesam med bær er en super erstatning for godis når søtsuget melder seg! 
• Ha alltid frukt tilgjengelig og nøtter tilgjengelig. Slutt å kjøpe godterier og kjeks, "sånn i tilfelle vi får gjester." Du kommer mest sannsynlig til å spise det selv, og gjester blir som regel vel så fornøyde om de får servert oppskåret frukt og grønnsaker. 

• Jeg har bestandig en stor krukke stående hvor jeg har blandet en rekke frø og nøtter (alle ingrediensene til steinalderbrødet). Denne blandingen bruker jeg både når jeg skal bake brød eller knekkebrød, og som "det lille ekstra" i cottage cheese-frokosten min. Da får jeg den perfekte balansen mellom proteiner, sunt fett, fiber og langsomme karbohydrater, noe som holder blodsukkeret mitt jevnt og stabilt. Jo enklere og mer tilgjengelig de sunne tingene er, jo lettere blir det å opprettholde gode vaner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar